Schoolpedagogiek / Druk 4 (e-book)

Voor het basis- en voortgezet onderwijs

Voorzijde
Inkijkexemplaar
51,95
Direct beschikbaar
Andere versies
+
Bestel
ISBN: 9789001827908
Uitgever: Noordhoff
Verschijningsvorm: E-book via Bookshelf
Auteur: Joop Berding Wouter Pols
Druk: 4
Pagina's: 360
Taal: Nederlands
Verschijningsjaar: 2018
Vervanger van: 9789001852764
Categorie: Lerarenopleiding Pedagogiek & onderwijskunde
NUR: Pedagogiek

- Combineert filosofie, theorie en praktijk;

- toegankelijk en inspirerend;

- bevat de nieuwste ontwikkelingen.

Pedagogiek gaat niet alleen over het 'wat' van het onderwijs (de leerinhoud) en het 'hoe' (omgangsvormen en onderwijsmethoden), maar ook het 'waartoe': de richting van onder meer het management en het beleid. Pedagogiek als theorie van en voor het onderwijs is daarmee noodzakelijk voor eenieder die zich met het onderwijs bezig houdt. Schoolpedagogiek biedt een actuele pedagogische kennisbasis voor het basis- en voortgezet onderwijs. Op een toegankelijke manier worden thema's als de wereld van kinderen en jongeren, pedagogische denkbeelden, de opbouw van het curriculum en de relatie tussen school en maatschappij aan elkaar gekoppeld.

De vierde editie is uitgebreid en geactualiseerd. Deze is nu ook geschikt voor de lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs. Actuele onderwerpen, zoals opbrengstgericht werken, zijn verwerkt. Tot slot zijn er nieuwe casussen en opdrachten toegevoegd.

Schoolpedagogiek is gericht op pabo's en lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs voor alle studiejaren.

Over de auteurs

Dr. Joop Berding (1954) volgde de opleiding tot onderwijzer en was werkzaam in het basisonderwijs, het deeltijdonderwijs pedagogiek en de educatieve dienstverlening. Tot zijn vervroegde pensionering werkte hij als onderzoeker bij het Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam en als hogeschooldocent bij het Instituut voor Sociale Opleidingen van dezelfde instelling. Hij heeft een groot aantal publicaties over pedagogiek op zijn naam staan.

Dr. Wouter Pols (1946) volgde de opleiding tot onderwijzer in Den Haag en studeerde pedagogische wetenschappen aan de Universiteit Leiden. Hij begon zijn onderwijscarrière als leraar in het speciaal onderwijs en werkte onder meer als opleider aan een kleuterleidstersopleiding, in het deeltijdonderwijs pedagogiek en aan de pabo. Momenteel is hij als deeltijdonderzoeker verbonden aan het kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam. Zijn publicaties betreffen zowel de theoretische als de praktische pedagogiek.